
Försäljningsvillkor och Garantier
(Expodul Inredningar AB, organisationsnummer 556200-4142)
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställning hos Expodul Uterum
är att betrakta som ett godkännande av samtliga nedan Försäljningsvillkor
och garantier.
Dessa villkor gäller from. 2025-01-01
Offert.
Giltighetstiden för en offert är 30 dagar. Efter dessa dagar kan priset förändras.
Order.
Vid order ska ordererkännande och eventuella ritningar noga kontrolleras i sin helhet. Detta är grunden för vårt avtal samt underlag för produktion. Signerat ordererkännande understryker att beställaren har tagit del av och förstått Expodul Inredningar ABs försäljningsvillkor, samt att ni godkänner ordern för produktion. Revideringar som görs efter signerat dokument ger oss rätt att fakturera den faktiska kostnaden beroende på vart i tillverkningsprocessen ordern befinner sig, även leveranstiden kan komma att skjutas upp. Vid kampanj skall order läggas innan kampanjtidens slut för att ta del av erbjudandet.
Betalningsvillkor.
Företagskund:
För att underlätta vår sedvanliga kreditprövning behöver vi ett korrekt organisationsnummer i samband med beställning. Alla personuppgifter hanteras konfidentiellt enligt GDPR.
Betalning sker inom 30 dagar, om inte annat överenskommits. UC avgör om förskottsbetalning krävs. Expodul Inredningar AB har ägande- och återtagningsrätt tills dess att fullständig betalning har erhållits. Vid utebliven betalning påföres lagstadgad kravavgift samt dröjsmålsränta. Kostnader för pall och frakt tillkommer utöver ordervärdet.
Privatkund:
För att genomföra en kreditprövning behöver vi ett giltigt personnummer i samband med beställningen. Alla personuppgifter hanteras konfidentiellt enligt GDPR. En förskottsbetalning om minst 50% av totalbeloppet inklusive moms faktureras efter att ordererkännandet har godkänts. Det kvarstående beloppet faktureras efter att ni mottagit er leverans, med en betalningsperiod på 10 dagar. Produktion och materialbeställningar påbörjas först när förskottsbetalningen har mottagits. Expodul Inredningar AB har ägande- och återtagningsrätt tills dess att fullständig betalning har erhållits. Vid utebliven betalning påföres lagstadgad kravavgift samt dröjsmålsränta. Kostnader för pall och frakt tillkommer utöver ordervärdet.
Retur och öppet köp.
För måttanpassade produkter föreligger ingen returrätt. Beställaren ansvarar för att ha tagit del av den produktinformation som finns till hands för att säkerställa att produkten motsvarar dennes förväntningar. Standardprodukter med artikelnummer utan åverkan kan returneras inom 2 veckor, frakt och eventuella kostnader i samband med retur debiteras kunden. Godset synas vid ankomst till Expodul Inredningar AB och eventuella transportskador eller liknande debiteras beställaren.
Leveranstid.
Tillverkningstiden kan variera beroende på produkttyp. Från 1-10 veckor enligt ordererkännande, exkl. helgdagar och semesterstängningar. Tillverkningstiden beräknas från mottaget samt signerat ordererkännande och eventuell betalning inkommit till Expodul Inredningar AB. Leveranstiden innebär tillverkningstid + 2-5 arbetsdagar för transport. Under högsäsong kan leveranstiden bli längre. Sent aviserade leveransändringar på grund av avvikelser utom vår kontroll (repiga glas, trasiga glas, repiga profiler, ofullständig lack etc.) kan uppkomma då vi hanterar känsliga material. Detta medför ingen rätt till ersättning för kunden. Normalt sker leveranser helgfria vardagar 07:00-18:00. Leverans kan i vissa fall även förekomma kvällar och helger.
Leveranssätt.
Leveransen sker via Expodul Inredningar ABs turbil, alternativt av externa fraktbolag. Då leveransen sker med lastbil ansvarar beställaren för att säkerställa farbar väg till lossningsplatsen. Lossning sker vid tomtgräns, inbärning ingår ej. Beställaren meddelas innan leverans, därav är det mycket viktigt att ni är anträffbara samt har uppgett ett korrekt telefonnummer och leveransadress. Vid misslyckad leverans påförs beställaren extra avgifter. Vid behov av specialbil/-transport kommer denna kostnad i sin helhet debiteras dig som beställare. Kostnaden beräknas av vår säljavdelning och delges dig vid orderläggning.
Leverans till öar:
Vid leverans till ö utan fast förbindelse levererar vi till markplan vid avgående kajplats. Eller överenskommen terminal.
Hämtning av gods:
Ej avhämtat gods i fabrik enligt överenskommelse med Expodul Inredningar ABs transportavdelning, debiteras beställaren 100kr inkl. moms/m2 i veckan.
Leveransförseningar.
Omständigheter utanför Expodul Inredningar ABs kontroll (produktionsbeläggning hos underleverantörer, transportkonflikter, olyckor, strejker etc.) samt hög produktionsbelastning kan resultera i att leveranser blir försenade. Avtala ej tid med hantverkare för montering innan beställaren har erhållit samt säkerställt en komplett leverans. Expodul Inredningar AB står ej för kostnader på grund av stillestånd. Skulle din kompletta leverans bli försenad (i förhållande till beräknad tillverkningsdag + 2-5 arbetsdagar för transport) tillämpar vi en på förhand bestämd tariff för prisavdrag avseende leveransförsening utöver vad Konsumentlagen föreskriver, enligt nedan:
– 1 veckas försening medför ingen kompensation i form av prisavdrag.
– 2-3 veckors försening medför 1 % av ordervärdet i prisavdrag.
– 4 veckor eller mer medför 2 % av ordervärdet i prisavdrag.
Vid delade leveranser, kompletteringsleveranser eller vid restorderleveranser sker inget prisavdrag.
Mottagningskontroll.
Syna godset vid mottagandet, kontrollera antalet kolli. Vid synliga skador fota och få signatur av fraktbolagets chaufför. Därefter skall er säljkontakt hos Expodul Inredningar AB snarast underrättas, alternativt skickas informationen till info@expodul.se.
Expodul Inredningar AB ber dig som beställare att öppna och inspektera dina varor inom 14 dagar samt informera oss om något saknas eller är skadat. Skadat gods skall aldrig monteras utan Expodul Inredningar ABs medgivande då vi i flera fall kan behöva återta materialet för åtgärdshantering. Om beställaren har avtalat med Expodul Inredningar ABs transportör att denne inte kommer att vara närvarande vid lossningstillfället, dokumenterar chauffören leveransen med fotografier, varefter ansvaret övergår till beställaren. Vid leverans av stomme som kräver handlossning är det beställaren som ansvarar för att tillräcklig mankraft finns på plats.
Montage.
Vi rekommenderar alltid att en behörig fackman utför anslutning och plåtning mot fasad och grund för att säkerställa lämplig täthet. Anslutningen mot fasad ser olika ut från fall till fall, och kompletteras därför på plats, infästningsskruv mot grund eller fasad ingår ej. Följ alltid bifogad monteringsanvisning. Du finner dem via QR-kod på följesedeln eller enkelt via vår hemsida. Vi jobbar löpande med konstruktionsförbättringar, därav kan små detaljer avvika. Vi reserverar oss även för tryckfel. Avtala ej tid med hantverkare innan godset blivit levererat och synat.
Skador och reklamationer.
Vid skador eller saknade produkter, som ej kunde upptäckas vid mottagandet, ber vi dig att kontakta oss inom 14 dagar. Expodul Inredningar AB förbehåller sig rätten att avhjälpa felet enligt rådande rutiner för åtgärdshantering, i samråd med dig som beställare. Enligt lag har vi rätt att skicka ersättningsvaror om något saknas, är felaktiga eller skadade.
Eventuell merkostnad för stillestånd eller liknande till följd av leveransförseningar eller felbeställningar ersätts ej. Expodul Inredningar AB lämnar enbart garantier för vind- & vattentäthet på tak och fasadpartier. Vi lämnar inga garantier för att glaspartier och tak ska vara helt fria från kondens. Faktorer som otillräcklig ventilation, snabba temperaturskiftningar samt fuktavgivande objekt som växter, betongplattor eller fuktig mark kan orsaka kondensbildning.
Bedömning av reklamationsärenden görs bland annat enligt branschstandard:
– SS-EN 12150-2 termiskt härdat säkerhetsglas,
– SS-EN 1279 isolerglas,
– GSB AL 631 Qualicoat avseende lackerade aluminiumprofiler,
– SS-EN 390 limträ.
Gällande glas så utgår vi från svensk planglasförenings uppsatta riktlinjer.
Limträ är ett konstruktionsvirke med varierande kvalitet i yta, spacklade ytor, kvistar, utfäll och hyvelmärken kan förekomma. Tänk på att alltid spara skadat gods under processen att hitta rätt åtgärd, ersätts varan skall alltid skadad vara sändas tillbaka till Expodul Inredningar AB om inget annat anges.
Garanti.
Garantin gäller endast för produkter som används i enlighet med tillverkarens anvisningar och som inte har blivit modifierade, ändrade eller reparerade av tredje part utan föregående skriftligt godkännande från Expodul Inredningar AB. Eventuella ändringar, ombyggnationer eller andra ingrepp på produkten som inte är utförda eller godkända av Expodul Inredningar AB gör garantin ogiltig.
Expodul Inredningar AB ersätter ej uppkomna kostnader för felaktigt montage, eventuell demontering, eventuella följdskador, transport, arbetskostnader mm. Viktigt är att allt byggmaterial, inredning och utrustning är avsett för utomhusklimat. Expodul Inredningar AB rekommenderar aldrig spontade golv eller sugande trämaterial som tex spånskivor i våra uterumskonstruktioner.
Vid skador orsakade av väderfenomen kontakta snarast ditt försäkringsbolag.
Kanalplast:
10 års garanti på UV-skydd, förutsatt att produkten monterats med UV-skyddad sida utåt enligt tillhörande monteringsanvisning. Organisk påväxt orsakad av omgivande miljö omfattas ej av garantier.
Aluminium:
5 år på färgsläpp och konstruktion. Garantin omfattar ej fel orsakade av onormalt slitage.
Glas:
5år för kondensbildning inuti isolerglas/glaskassett. Garantin gäller även glas avseende fabrikationsfel, enligt Svensk Planglasförenings föreskrifter. Garantin gäller ej vid krackelerade glas. Expodul inredningar AB lämnar 5års produktgaranti på egentillverkade produkter.
Skötsel och underhåll.
Se våra skötselråd på www.expoduluterum.se för respektive produkt.
Miljö och hållbarhet.
Beställaren har möjlighet att returnera pallar i brukligt skick och få dessa krediterade enligt rådande pristabell. Vid kassering av material såsom glas, aluminium eller limträ sorteras dessa för återvinning på närmaste återvinningscentral. På så sätt minskas den negativa miljöpåverkan samt bidrar till ett hållbart sätt att bevara nödvändiga naturresurser.
Force majeure.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, pandemi, materialbrister på marknaden, transportförseningar, leveransunderlåtelse från underleverantör/oväntade prishöjningar eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt.